Socialno podjetništvo
4.3 Kje smo - analiza okolja in branže
Analiza trenutnega stanja
-
Dobro se moramo seznaniti z našimi cilji, ki smo jih imeli postavljene v tem obdobju. Dobro je, da poznamo tudi obstoječo strategijo.
-
Določimo ključne kazalnike, ki vašemu podjetju zagotavljajo poslovno uspešnost. Pri te pazite, da teh kazalnikov ni premalo ali preveč.
-
Izmerite ključne kazalnike na ustrezen način. Predvsem je pomembno, da so meritve realne in pravilne.
-
Določite stopnjo doseganja učinkovitosti za posamezni izmerjeni ključni kazalnik. Ste zadovoljni z rezultatom in učinkovitostjo?
-
Združite ugotovitve v oceno trenutnega stanja.
Analiza okolja
-
EKONOMSKI DEJAVNIKI so skupek gospodarskih in ekonomskih faktorjev, ki delujejo v določenem okolju. Mnogo aktualnih ekonomskih faktorjev lahko dobijo na podlagi analiz državnih statistik. V Sloveniji je to Urad RS za makroekonomske analize in razvoj (www.umar.gov.si), določene uporabne podatke pa lahko dobite tudi na Statističnem uradu Republike Slovenije (www.stat.si).
-
POLITIČNI IN PRAVNI DEJAVNIKI so tisti dejavniki, na katere ima največji vpliv država s svojim državnim aparatom. Zakonodaja in predpisi, ki vplivajo na poslovanje vašega socialnega podjetja, so pomemben dejavnik, ki ga je treba zajeti v okoljski analizi. Zakon o socialnem podjetništvu, področni zakoni in predpisi, ki urejajo branžo, v kateri posluje vaše podjetje, so že taki dejavniki, katerim je treba posvetiti posebno pozornost. Potem so tukaj tudi razne državne spodbude v obliki razpisov, državnih pomoči, dotacij in podobno. Tudi to morate vključiti v svojo analizo okolja.
-
DRUŽBENI DEJAVNIKI obsegajo široko polje za premislek in analizo. Kakšni so demografski trendi in kako bodo ti vplivali na vaše podjetje? Demografija so karakteristike prebivalstva na določenem območju, kot so: spol, starost, izobrazbena struktura, zaposlitvena struktura, višina prihodka, ne nazadnje pa tudi etnična pripadnost.
-
TEHNOLOŠKI DEJAVNIKI so dejavniki, ki prav tako lahko pomembno vplivajo na razvoj vašega podjetja. Razvoj interneta je prinesel neštete možnosti podjetjem v smislu oglaševanja in trženja lastnih produktov, širjenja prepoznavnosti in podobno. Se na obzorju pojavljajo nove tehnologije, ki bi pripomogle k boljšemu in učinkovitejšemu poslovanju vašega podjetja? So tehnološki trendi takšni, da ga lahko ogrozijo? Se dovolj hitro prilagajate temu?
Analiza branže
-
Kakšen je obseg branže (višina prihodkov, obseg prodanih proizvodov)?
-
Kakšni trendi veljajo v branži? Ali branža raste ali je v zatonu?
-
Kakšno je število tekmecev na trgu? Kakšni so njihovi tržni deleži?
-
Kakšna je struktura kupcev oziroma uporabnikov?
-
Kakšne so distribucijske poti?
-
akšne so ovire za vstop in izstop s trga v branži?
-
Kakšna je dobičkonosnost branže?
Pomemben vidik analize branže je tudi to, kakšen je bil razvoj te branže. Michael Porter je v članku The Five Competitive Forces That Shape Strategy opredelil pet dejavnikov, skozi katere lahko analiziramo določeno branžo. Ti so:
-
-pogajalska moč potrošnikov (kupcev,uporabnikov),
-
-pogajalska moč dobaviteljev,
-
-rivalstvo med obstoječimi konkurenti,
-
-grožnja za vstop novih konkurentov,
-
-nevarnost pojava novih substitutov.
Cilj analize branže je dobiti ustrezen vpogled v branžo, v kateri deluje vaše podjetje.